40 سال سن برای پوکی استخوان فاجعه است

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اهمیت مناسب بودن سبد غذایی، ‌ گفت: به عنوان مثال در حال حاضر سهم لبنیات در سفره مردم کم شده است. برخی بحث قیمت را در این زمینه مطرح می‌کنند.

تامین 24 / وحیدمفید بیان کرد:  این درحالیست که تمام متخصصین تغذیه می‌گویند که لبنیات اعم از شیر، ماست، پنیر و انواع فراورده‌های لبنی به دلیل ترکیبات مغذی مانند فسفر، کلسیم و... جزء ضروری سبد غذایی مصرفی مردم هستند. در عین حال برخی فرآورده‌ها مانند نوشابه‌ها باید به صورت کنترل‌شده مصرف شوند؛ چراکه مصرف زیاد از حد آنها می‌تواند تبعات داشته باشد. بنابراین باید فرهنگ غذایی اصلاح شود.

وی با اشاره به عوامل کاهش ریزمغذی‌ها در مردم، اظهار کرد: یکی از عوامل کاهش ریزمغذی‌ها بحث سبک زندگی است. در حال حاضر در بسیاری از مناطق کشور مشکل کمبود ویتامین D داریم که یکی از دلایلش این است که نوع سبک زندگی به‌گونه‌ای است که مردم در محیط‌های بسته قرار دارند و از آفتاب استفاده نمی‌کنند. از طرفی مصرف مواد لبنی که غنی از کلسیم و ویتامین D است، کاهش یافته و در عین حال جایگزین لبنیات محصولاتی چون فست‌فودها شده‌اند که هیچ چیزی در آنها نیست و دچار فقر مواد مغذی هستند.

کاهش فاجعه‌بار سن پوکی استخوان در کشور

وی با بیان اینکه افراد با مصرف فست‌فود دچار سیری شکمی می‌شوند، اما سلول‌هایشان همچنان گرسنه‌اند، گفت: منظور از گرسنگی سلولی این است که ویتامین‌های مختلف و آمینواسیدها و... به بدن نمی‌رسد. نهایتا فرد عملا قند و انرژی گرفته و چاق است، اما کمبود ویتامین D، کلیسیم و پوکی استخوان دارد. متاسفانه سن پوکی استخوان در ایران به شدت کاهش پیدا کرده است؛  به‌طوریکه در ایران بویژه در زنان سن پوکی استخوان به دهه چهارم زندگی رسیده است؛  در حالیکه این عدد در کشورهای مترقی‌تر بالای ۶۰ سال است.

 

به گزارش ایسنا ، مفید افزود: ۴۰ سال سن برای پوکی‌استخوان فاجعه است. یعنی بعد از ۴۰ سالگی یک خانم ایرانی هر آن امکان شکستگی‌هایی متعدد دارد. خروجی چنین شرایطی هزینه‌های زیاد برای سیستم بهداشتی و درمانی است که می‌تواند با اصلاح سبک زندگی و اصلاح الگوی تغذیه‌ای حل شود. علاوه بر نقش دولت، خانواده‌ها هم می‌توانند در این موضوع نقش ایفا کنند و الگوی مصرف و سبک زندگی‌شان را اصلاح کنند. مجموعه‌ای از عوامل است که باید کنترل شود. از طرفی رسانه‌های گروهی و صدا و سیما در این زمینه می‌توانند به صورت فعال نقش ایفا کنند. رسانه‌ها باید به صورت مبسوط، شفاف و در عین حال ساده این موراد را با کمک متخصصین برای مردم باز کنند تا مردم تصمیم‌گیر باشند. هرچقدر بیشتر مردم را آگاه کنیم، رفتار تغذیه‌ای‌شان مناسب‌تر می‌شود. اگر بخواهیم به سمت شعار «فائو»، یعنی رفع هرگونه گرسنگی حرکت کنیم؛ باید برنامه‌ریزی داشته و برای دو نوع گرسنگی شکمی و سلولی، برنامه‌ریزی داشته باشیم.


ارسال نظر

captcha