یادداشتی از محمد رهی

شرایط ویژه استارت‌آپ‌ها را درک کنیم

بسیاری از ما فعالان استارت‌آپ‌، به مردم خدمات ارائه می‌دهیم. در واقع خدمات سنتی را با کمک تکنولوژی IT، نوآورانه کرده‌ایم. هدف این بیزینس‌ها (کسب‌وکارها) این است که خدمات را سریع‌تر، باکیفیت‌تر و ارزان‌تر ارائه کنند.

 

محمد رهی

بنیان‌گذار استارت‌آپ زودشور

تامین 24 / یکی از چالش‌های این کار این است که هزینه‌هایی به ما تحمیل می‌شود که در کسب‌وکارهای سنتی وجود ندارد. بالطبع برخی امتیازات و انعطاف‌پذیری‌ها هست که کسب‌وکارهای سنتی فاقد آن هستند. خدمات استارت‌آپ‌ها اکثرا در دو شیفت انجام می‌شود و نیازمند لجستیک یا خدمات حمل‌ونقل و خدمات پشتیبانی است. اگر ما بخواهیم حداقل حقوق را به همکاران بپردازیم، باید 23درصد آن را هم به اداره بیمه بپردازیم. از سویی، ما همکاران شیفت شب داریم که غالبا در روز شغل دیگری دارند و در آن شغل بیمه هستند. در گذشته کارفرماها، پرسنل را بیمه نمی‌کردند و الان کارمندان می‌گویند که حق‌بیمه آن‌ها را با حقوق‌شان، به خودشان بپردازیم. به‌ویژه کسانی که برای شغل دوم نزد ما کار می‌کنند، می‌گویند که حق‌بیمه را به حقوق دریافتی‌شان اضافه کنیم. پرسش من از تامین‌اجتماعی این است که همکاران دوشغله در استارت‌آپ‌‌ها و کسانی که به شکل دورکاری مشغول هستند را باید با قانونی جدید ارزیابی کرد یا کماکان همان قانون قدیمی را اعمال کرد؟

بسیاری از مشاغل نیاز به راننده و لجستیک دارند. بسیاری از مشاغل آنلاین نیاز به پشتیبانی در شب دارند. پشتیبانی شبانه یعنی شیفت دوم. نکته من بر سر شغل دوم است. فشار بر کارفرما این است که هزینه‌ها اعلام رسمی شود، ولی راننده می‌گوید حق‌بیمه را همراه حقوقم به خودم بپرداز، چون برای کار دوم، بیمه خدمات اضافه‌ای به ما ارائه نمی‌کند. از طرفی بیشتر افراد به سمت شغل دوم می‌روند و کارفرمایان هم ناگزیر از افزودن شیفت شب هستند. به‌ویژه در مشاغل الکترونیک و استارت‌آپ‌های خدماتی، بخش زیادی از خدمات در شیفت شب ارائه می‌شود. چون در روز همه سر کار هستند و زنان خانه‌دار بسیار کم هستند. ما ناگزیریم همکار شیفت شب را بیمه کنیم، چون می‌خواهیم قانونی کار کنیم. یک هزینه سربار به کارفرما و یک هزینه بلااستفاده به کارمند تحمیل می‌شود و کارمند، کارفرما و تامین‌اجتماعی ناراضی هستند.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها خدمات شبانه‌روزی دارند، ولی تفاوت ما با یک شرکت وارداتی چیست؟ ما که خدمات می‌دهیم با یک شرکت که هم‌سو با سیاست تولید ملی نیست، تابع یک قانون هستیم و مانند هم بیمه می‌پردازیم. درباره قوانین بیمه استارت‌آپ‌ها وعده‌هایی داده شده و امیدواریم این مشکلات به صورت زیربنایی حل شود. ما شرکت‌های خدماتی هستیم که کل سخت‌افزار، نرم‌افزار و تجهیزات ما بومی است. از طرفی همه از ما انتظار دارند خدمات ارزان ارائه کنیم. پس باید تغییری در قانون اتفاق بیفتد که خوشبختانه تامین‌اجتماعی جلسات متعددی با استارت‌آپ‌ها داشته و به سوی اصلاح بیمه متناسب با شرایط استارت‌آپ‌ها، پیش می‌رود.

امیدواریم به‌زودی با تفاهم‌نامه‌ها، موضوع بیمه که پیش از این مانند سرعت‌گیر برای استارت‌آپ‌ها بود، به موضوعی ساده تبدیل شود.

 

منبع: هفته‌نامه آتیه نو، شماره 159


ارسال نظر

captcha