انعطاف برای گسترش پوشش بیمه‌ای

گسترش پوشش بیمه کسب‌وکارهای فرهنگی، هنری و استارت‌آپ‌ها

بیمه نه تنها یک پشتوانه، که یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در سراسر دنیاست. یکی از نشانه‌های رشد خدمات اجتماعی در بسیاری از کشورها، میزان فراگیری بیمه در جامعه و پوشش بیشتر جمعیت آن کشور است. پوشش بالای بیمه، رابطه معناداری با کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، زیرا یکی از شاخص‌های کاهش فقر و ایجاد عدالت اجتماعی است.

تامین 24 / در سال‌های اخیر سیاست‌های تامین‌اجتماعی بر پوشش بیشترین افراد جامعه و تمامی شاغلان استوار است و به گفته کارشناسان بیمه، قانون موجود تامین‌اجتماعی به اندازه‌ای مترقی و کامل است که هنوز و همچنان می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای گروه‌های شغلی فراوان با شرایط حتی نامتعارف باشد و کسب‌وکارهای نوظهور را در بر بگیرد. شماری از این شاغلان هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران هستند. در چند سال گذشته نیز شاهد ظهور و رشد استارت‌آپ‌ها بودیم. ظهور و رشدی که تغییرات اجتماعی بسیاری پدید آوردند. در سال‌های گذشته تامین‌اجتماعی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کوشیدند برای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران شرایط پایداری در تامین‌اجتماعی فراهم کنند. تسهیلاتی که اگرچه در آغاز، دشواری‌هایی داشت و دارد، ولی در هر گام به سوی بهبود خدمات پیش می‌رود. در این میان تامین‌اجتماعی و استارت‌آپ‌ها پس از پشت‌سر گذاشتن چالش‌های فراوان، وارد تعامل با یکدیگر شده‌اند تا بتوان برای پوشش‌دهی بیمه این گروه از شاغلان به راهکارهایی رسید، چراکه روابط کاری در استارت‌آپ‌ها تابع مدل سنتی روابط کار نیست و اعمال مدل سنتی بیمه برای این گروه دشواری‌هایی ایجاد کرده است.

اخبار ماه‌های گذشته سازمان تامین‌اجتماعی نشان می‌دهد این نهاد با همراهی نمایندگان هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و استارت‌آپ‌ها کوشیدهاند که یکدیگر را بهتر بشناسند، شناخت ملموس‌تری از ویژگی‌های ذاتی هر حرفه داشته باشند و برای کارآمدی خدمات بیمه چاره‌ای بیندیشند. مدیران تامین‌اجتماعی علاوه بر نشست‌های متعدد با این گروه‌ها، گفت‌وگوهای بسیاری با رسانه‌ها داشتند و از این فعالیت‌ها سخن گفتند.

در این میان اختصاص دو شعبه ویژه ارائه خدمات بیمه در تهران و یک شعبه در هر استان برای ایجاد وحدت‌رویه و ارائه خدمات تخصصی با کارشناسان متخصص، بخشی از آخرین اقدامات برای جامعه هنری و نویسندگان بود. همچنین اختصاص دو شعبه ویژه در تهران و یک شعبه در هر استان برای ارائه خدمات ویژه بیمه‌ای به استارت‌آپ‌ها، ارتباط پیوسته با مرکز ملی فضای مجازی به‌عنوان میانجی استارت‌آپ‌ها با تامین‌اجتماعی و ارائه لیست بیمه توسط این مرکز، از دستاوردهای مذاکره تامین‌اجتماعی با صاحبان این کسب‌وکارهاست. سازمان تامین‌اجتماعی کوشیده است که با پویایی و شناخت اقتضائات این حرفه، خدمات خود را تسهیل و تسریع کند.

 

منبع: هفته‌نامه آتیه نو، شماره 159

 


ارسال نظر

captcha