یادداشتی از محمد نصری

لزوم آشنایی بازرسان بیمه با استارت‌آپ‌ها

وجود بیمه برای همه گروه‌های کاری، بسیار ضروری است. بیمه برای استارت‌آپ‌ها باید با سازوکاری انجام شود که کمترین فشار را به این کسب‌وکارهای نوظهور وارد کند.

محمد نصری

هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ گردشگری سلامت مدتور آریا

تامین 24/ به‌ویژه استارت‌آپ‌های نوپا که در آغاز کار باید متمرکز بر بیزینس باشند و درگیر حاشیه‌ها نشوند. در استارت‌آپ‌ها، نیروهای کار ثبات زیادی ندارند و در یک فرایند طولانی، شرکت به ثبات نسبی می‌رسد و نفرات اصلی شناسایی می‌شوند. این موضوع برای بیمه استارت‌آپ‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. اغلب کسانی که جذب این دسته از کسب‌وکارها می‌شوند، جوانانی هستند که تمایل دارند در شرکت‌های بزرگ و نامدار کار کنند، امنیت شغلی داشته باشند، بیمه باشند و پرداخت حقوق آن‌ها به موقع باشد. فاندرهای یک استارت‌آپ می‌خواهند رشد کنند و برای این کار تلاش زیادی می‌کنند، ولی از دیگر کارکنان نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چنین رویکردی داشته باشند.نکته دیگر، آنلاین بودن است. اگر خطایی رخ دهد و در تعداد و نام کسانی که در لیست کم یا اضافه می‌شوند اشتباهی پیش آید، تا یک ماه بعد، آن مشکل شناسایی نمی‌شود و ایرادات احتمالی نرم‌افزارها و به‌روز نبودن مشکل ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به جریمه‌شدن شرکت از سوی بیمه برای یک اشتباه ناخواسته شود.

اگر بتوان کاری کرد که این لیست، کامل روی بستر آنلاین انجام شود، بخش زیادی از مشکلات کم خواهد شد و با ماهیت استارت‌آپ‌ها هم بیشتر همخوانی خواهد داشت. نکته دیگر دوره نهال‌بودن یک استارت‌آپ است. در این زمان بسیار سخت و آسیب‌زاست که یک استارت‌آپ درگیر بوروکراسی اداری بیمه و مالیات شود. باید بتوان به راهکاری رسید که از همان آغاز کار یک استارت‌آپ، کارفرما بتواند نیروهای خود را با کمترین درگیری اداری بیمه کند، ولی تسهیلات بیشتر و مخاطرات کمتر داشته باشد تا دغدغه ثانویه برای استارت‌آپ ایجاد نشود، زیرا باید کار وجود داشته باشد که ما بتوانیم قوانین کار را رعایت کنیم. قطعا با رونق‌گرفتن کار می‌توان قوانین را جدی‌تر اعمال کرد.برای استارت‌آپ‌ها زمان، بیش از پول ارزش دارد و آنلاین‌شدن بسیاری از این امور می‌تواند از میزان آسیب ناشی از اتلاف وقت بکاهد. وجود یک کارتابل آنلاین و تهیه لیست به‌روز با نفرات جدید یا حذف‌شده به صورت آنلاین، کمک زیادی به استارت‌آپ کرده و احتمال خطا را کم می‌کند.

بسیاری از همکاران ما دورکارند یا زمان خاصی در خدمت شرکت هستند. برای نمونه در استارت‌آپ ما که در حوزه گردشگری سلامت است، نیاز نیست مترجم فرانسوی همیشه در کنار ما باشد. هر زمان بیمار فرانسوی برای درمان به ایران بیاید، به این مترجم نیاز داریم و همکار به صورت پروژه‌ای در کنار ماست. در این موارد توجیه‌کردن کارشناس بیمه درباره مدل همکاری دشوار است. چنانکه درک این شیوه کارکردن برای بسیاری از کسانی که برای همکاری به ما می‌پیوندند، نیز دشوار است، چون اوایل کار زمان لازم است تا کار جان بگیرد و بسیاری از همکاران دوام نمی‌آورند. ما باید بتوانیم این مسائل را به خوبی برای کارشناسان بیمه توضیح دهیم و تمام مدل‌هایی که پیش می‌آید، به خوبی تشریح کنیم. کارشناس بیمه با آشنایی با این مدل‌ها می‌تواند مدل‌های بیمه را به استارت‌آپ‌ها نزدیک‌تر کند.
 
چیزی که ما می‌خواهیم این است که هوای استارت‌آپ‌ها را داشته باشند. دغدغه‌ها بسیار است و تسهیل یکی از آن‌ها به تمرکز بهتر روی کسب‌وکار منجر می‌شود. خوشبختانه در نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که تامین‌اجتماعی به تازگی با استارت‌آپ‌ها و مرکز ملی فضای مجازی داشته است و اقدامات اولیه‌ای که برای حل این مشکلات انجام شده است، استارت‌آپ‌ها را به حل این بخش از مشکلات امیدوار می‌کند و این تمایل از سوی تامین‌اجتماعی اتفاق بسیار خوبی است. با راهکارهایی که اتخاذ شده و احتمالا خواهد شد، مشکلات کمتر و تمرکز روی بیزینس بیشتر می‌شود. هر یک از این نهال‌ها که رشد کنند، به رشد بیزینس، افزایش مشاغل و رشد اقتصادی منجر می‌شود.
منبع: هفته نامه آتیه نو

ارسال نظر

captcha