مدیر عامل شرکت اوزان در گفت و گوی اختصاصی با تامین 24 عنوان کرد

کاهش آثار تحریم ها بر نظام سلامت نیازمند چاره جویی دولت

مدیر عامل اوزان با تاکید بر اثرات محتمل تحریم ها بر صنعت دارویی کشور گفت: شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی نقش استراتژیک در تامین سلامت دارند و جلوگیری از زیان تحریم ها بر نظام سلامت کشور نیازمند تشکیل کارگروه های ویژه در دولت برای تصمیم گیری و تصمیم سازی است .

مهین داوری 

تامین 24 / دکتر سعید رضا رحم دار در خصوص ارزیابی وضعیت صنعت تولید تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی گفت: با توجه به اینکه این صنعت یکی از صنایع پیشرو در کشور است و تعداد قابل توجهی از نخبگان علمی و فنی کشور که فارغ التحصیل دانشگاه های مطرح کشور هستند، در این حوزه فعالند. پیشرفت­ های اخیر در ساخت و تولید تجهیزات پزشکی، تحقیق و توسعه نسبتاً موفق، صادرات هر چند کم و تعدد شرکت های دانش بنیان گواه این مطلب است.

وی در گفت و گو با «تامین 24» ادامه داد: آنچه مشهود است این است که پتانسیل بخش عرضه تجهیزات پزشکی خوب است و حتی شرکت ها و افراد قوی در حوزه بازرگانی تجهیزات پزشکی فعال هستند البته این شرکت ها دارای ضعف­ های سیستمی از جمله فقدان تحقیقات بازار علمی و تفکر استراتژیک هستند که به نظرم به تدریج در حال رفع و رجوع است.

مدیرعامل اوزان مشکل اصلی این صنعت را در کمبود نقدینگی عنوان کرد و افزود: مشکلات مالی و کمبود نقدینگی بیمارستان ها و مراکز درمانی که منتج از اجرای طرح تحول سلامت در سال های اخیر است، مشکلات زیادی را برای شرکت های تولیدی و بازرگانی ایجاد کرده است.

رحم دار بهبود حال این صنعت را  وابسته به بهبود وضعیت پرداخت­ های مراکز درمانی و رفع مشکل مطالبات صنعت عنون کرد و گفت: در شرکت اوزان با مدیریت مناسب نقدینگی و مطالبات و تلاش شبانه روزی، توانسته­ ایم اثرات منفی بحران را کاهش دهیم و رشد فوق العاده هم داشته باشیم و توانسته ایم در کمتر از 4 سال، رشد بیش از 4 برابری در فروش داشته باشیم.

وی درباره اثرات احتمالی تحریم ها بر نظام سلامت گفت: تحریم ها بر روند واردات تجهیزات پزشکی، تامین مواد اولیه تولید کنندگان داخلی و حتی بر صادرات اقلام پزشکی تاثیرگذار است و نخستین و مهم ترین تاثیر آن بر مبادلات بانکی است که ما هم امیدوارم با همکاری اتحادیه اروپا، تاثیرات آن تا حدی کاسته شود.

رحم دار تاکید کرد: بنده فکر می­کنم دولت می­بایست با تشکیل کمیته و کارگروه های ویژه در این خصوص، تصمیمات اساسی بگیرد تا فشار بر شرکت ها کاسته شود؛ شرکت های تجهیزات پزشکی یک نقش استراتژیک در تامین سلامت کشور دارند و کمبود تجهیزات پزشکی مانند کمبود دارو خطرآفرین است. امیدوارم تصمیمات خوبی برای روان سازی فرایندهای بازرگانی خارجی شرکتها در زمان تحریم ها گرفته شود تا دچار مشکلات جبران ناپذیر نشویم.

وی بر تاثیر تحریم های محتمل بر شرکت اوزان گفت:  شرکت اوزان هم از آنجا که ماهیتی بازرگانی - تولیدی دارد، از اثرات این تحریم­ها بی نصیب نخواهد بود، لیکن در حال برنامه­ریزی برای ورود به این شرایط جدید هستیم. اقدامات مهمی همچون همفکری با سایر فعالان صنعت و هم­افزایی و مشارکت با سایر شرکت ها، مدیریت هزینه­ ها، افزایش چابک­سازی شرکت، ادامه مدیریت مطالبات و نقدینگی و نیز تلاش در حرکت در مسیر صادرات می­تواند راهگشا باشد. در حال حاضر در حال رصد وضعیت و تصمیم­ سازی هستیم.

 مدیرعامل اوزان با اشاره به اینکه این شرکت داروسازی پیشرو در حوزه درمان و سلامت کشور صددرصد سهام آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی است، در اعلام موفقیت­ ها، دستاوردها و آینده برنامه­ ها و طرح­ های این شرکت گفت: تامین و مارکتینگ تجهیزات پزشکی در همه سطوح، از های تک گرفته تا اقلام مصرفی، عرضه آمبولانس مطابق با آخرین استانداردهای بین ­المللی، مشارکت و مشاوره در تجهیز بیمارستانی، تولید آمالگام دندانپزشکی، ارایه خدمات کالیبراسیون تجهیزات پزشکی و فعالیت در حوزه واردات دارو و مواد اولیه دارویی، گسترۀ عظیم فعالیت های شرکت را نشان می­ دهد که همراه با سابقه طولانی شرکت، اعتبار ویژه­ای به ما بخشیده است.

وی ادامه داد: کارخانه شهید دکتر فقیهی که تنها تولید کننده ماده ترمیمی دندانپزشکی در ایران است به خاطر سوء مدیریت، سال ها دچار مشکلات فراوانی شده بود و در آستانه ورشکستگی قرار داشت و سهم بازار این مجموعه تولیدی اگرچه عنوان تنها تولید کننده ماده آمالگام در کشور را یدک می­ کشید، در سال 92 به زیر 10 درصد رسیده بود و محصولات وارداتی بی کیفیت چینی توانسته بودند سهم بازار آن را تصاحب کنند که خوشبختانه با حمایت و پشتیبانی های مالی و مدیریتی شرکت اوزان توانست به دوران اوج خود بازگردد و بررسی­ ها نشان می­ دهد پس از چهار سال تلاش شبانه روزی، سهم بازار آن حتی به 80 درصد هم رسیده است، رکوردی محقق شده که از یک طرف، بالاتر از پیش بینی­ های فعالان صنعت و هدف گذاری های استراتژیک شرکت است و از طرف دیگر بالاتر از هر زمانی در تاریخ سی و دو ساله این کارخانه است و این یعنی موفقیت و می ­تواند الگویی برای سایر کسب و کارهای تولیدی تجهیزات پزشکی باشد و کسب رتبه اول دارو و تجهیزات پزشکی در دو سال متوالی در رتبه بندی اتاق بازرگانی و جوایز متنوع دیگر در حوزه­ های مدیریتی و کیفی از جمله جایزه سطح اشتهار جایزه ملی کیفیت غذا و دارو به عنوان تنها شرکت تولیدی تجهیزات پزشکی و تندیس نقره­ای حمایت از حقوق مصرف کننده به عنوان تنها شرکت از مجموعه شستا، از دستاوردهای همین دوره است.

رحم دار با مروری بر رویکرد استراتژیک شرکت اوزان در چهار سال گذشته گفت: رویکرد افزایش فروش و توسعه بازارهای شرکت، شناسایی بازارها و فرصت­ های جدید در این زمینه را فراهم آورد و همزمان استقرار سیستم های مدیریتی و ارتقاء تعالی سازمانی در دستور کار و اجرا ی شرکت قرار گرفته است، مدیریت بهره­ وری و کنترل و مدیریت نقدینگی را در دستور کار داشتیم که در این همه زمینه­ ها موفق بودیم .

مدیرعامل اوزان در خصوص سطح تعاملات درون گروهی هلدینگ های تامین اجتماعی گفت: به نظر می­ رسد هماهنگی بین شرکت های سازمان تامین اجتماعی در حد خوبی باشد، اگرچه در برخی مقاطع، رقابت های درون گروهی هم مشاهده می شود که در نهایت به نفع شرکت ها و ذینفعان سازمان تامین اجتماعی نیست؛ البته بخشی از مشکلات درون گروهی را می توان با اصلاح در ساختارها و فرایندها از راس اصلاح کرد تا مشکلات و موازی کاری ها به حداقل برسد که تا آنجا که اطلاع دارم کارهای خوبی در این زمینه شده و یا در حال برنامه ریزی است.

وی در معرفی استراتژی اوزان در جهت افزایش هم افزایی سازمانی بیان کرد: در اوزان هم در زمینه تعامل با شرکت های هم گروه و مجموعه­ های متعلق به سازمان تصمیمات خوبی گرفته شده و اقدامات زیادی انجام شده است و به دنبال عملی کردن بازی "برد- برد" با سایر شرکت های متعلق به سازمان هستیم، به عنوان نمونه کلیه حسابها و مبادلات بانکی از طریق بانک رفاه صورت می­گیرد و با شرکتهای دارویی همگروه هم همکاری های خوبی داریم و مصداق تلاش صادقانه اوزان در جهت حرکت در مسیر هم افزایی این است که این شرکت در ارزیابی­ های شرکت ها در بخش تعاملات درون گروهی سازمان تامین اجتماعی، در چهار سال اخیر بالاترین امتیاز را کسب کرده است.

رحم دار در بیان ارزیابی بیست و یکمین نمایشگاه ایران هلث که این شرکت نیز در آن حضور داشته است، گفت: ایران هلث اهمیت فوق­ العاده­ای برای شرکت های تجهیزات پزشکی دارد و فرصت خوبی برای این شرکت ها به منظور معرفی توانمندی هایشان، مذاکره با تامین­ کنندگان، مشتریان و مراکز درمانی است؛ بالطبع مذاکره چهره به چهره با مدیران سایر شرکت ها و متولیان و مسئولان حوزه سلامت کشور، مهم­ترین کارکرد این نمایشگاه برای شرکت ها از جمله اوزان است. شرکت اوزان از دو سال پیش بنابر استراتژی های تدوین شده، سیستم مدیریت دانش یا  KM را مستقر کرده است، همان طور که می­ دانید بخش مهمی از استخراج دانش در شرکت ها، مربوط به سایر ذینفعان از جمله مشتریان و تامین کنندگان است. در واقع، استخراج دانش­ های مشتریان و بکارگیری آن در تصمیم سازی های سازمانی، ضرورت مهمی برای اوزان است که به آن عمل می­ کنیم، دانش به معنی صحیح آن هم از دل مذاکرات و گفت و گوها ایجاد می شود، چرا که از خلال همین تعاملات رودررو  نقطه نظرات مشتریان را درک می­ کنیم و  این نقطه نظرات تبدیل به مهم­ترین منبع دانش سازمانی می شود.

 


ارسال نظر

captcha