یادداشتی از غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی

صنعت گردشگری بر حمایت از تولید ملی استوار است

خدمات گردشگری باعث جذب سرمایه داخلی، ارز خارجی و مشارکت اقتصادی و اجتماعی مردم در سطوح محلی و ملی می‌شود.

غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی

مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی (هگتا)

تامین 24 /هلدینگ گردشگری تامین‌اجتماعی در سه‌سال نخست فعالیت خود به‌منظور ساماندهی، هم‌افزایی و استفاده از امکانات موجود در سازمان تامین‌اجتماعی کارهای زیربنایی زیادی انجام داده است. هتل‌ها و قطارهای مسافری را با تکیه بر مطالعات و با همکاری شرکت‌ها و برندهای داخلی، بازسازی و فعال کرده است. بازسازی هتل «همای یک» مشهد نمونه یک کار ارزنده داخلی و در سطح بین‌المللی است که در مقایسه با برندهای خارجی، زمان و هزینه آن به یک‌چهارم رسید. این هتل که ١٤سال‌ معطل بود، در کمتر از یک‌سال بازسازی شد و تا جایی که کالاهای باکیفیت داخلی موجود بود، برای تجهیز آن از توان تولید داخل استفاده شد. در شرکت رجا، 107 واگن تولید یا بازسازی شده داخلی را به ناوگان ریلی کشور اضافه کرد بی‌آنکه حتی یک دلار هزینه خارجی‌ کرده باشد. در این شرایط، سه شرکت بزرگ واگن‌سازی کشور که پیش از فعالیت «هگتا» تعطیل بودند، دوباره فعال و صدها نفر به ‌کار مشغول شدند. از توان تولید ملی در ساخت و نوسازی واگن استفاده شد.

این نمونههایی از توجه به توان تولید داخلی و امکانات ملی در سطح کلان است که در «هگتا» با تعیین سیاست‌های دقیق، راهبردها و برنامه‌های منظم اجرا شد و در حال حاضر هم در مرحله عقد قرارداد با شرکت‌های داخلی برای خرید واگن‌های مسافری هستیم.

در این مدت مطالبات بسیاری از کارگران و پیمانکاران از منابع داخلی و جاری رجا پرداخت شد و ما موفق شدیم با همه محدودیت‌های مالی، توان داخلی را در جهت تولید و در سطح کلان به‌کار بگیریم و از سرمایه جاری کشور برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم. از این نظر «هگتا» در تولید کالای داخلی به‌ویژه کمک به تولید کالاهای صنعتی مثل واگن‌های مسافری درآمدزا و اشتغال‌آفرین موفق بود است. در ارتباط با توسعه گردشگری در کشور که افزایش تولید و مصرف کالای داخلی را در پی دارد و باعث آمایش سرزمین و گسترش عدالت اجتماعی و فقرزدایی در ٣١ استان ‌کشور خواهد شد، با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی می‌کوشیم گردشگری داخلی عرضه‌محور و پرتوان شود و خانوادههای ایرانی به‌جای ترکیه، مالزی، دوبی و گرجستان به ایرانگردی بپردازند و گردشگران دیگر کشورها با فراهم‌شدن امکانات خوب به‌ویژه اقامتگاه‌های مناسب و استاندارد، برای گردش به ایران سفر کنند و جاذبه‌های فاخر و کم‌نظیر ایرانی را ببینند.

طرح «تهرانگردی» در نوروز 96 آغاز و در نوروز 97 به شکل گسترده‌تری برگزار شد. خوشبختانه برای نخستین‌‌بار توانستیم ظرفیت اشغال هتلهای هما را در نوروز 96 به بالای 90 درصد و در نوروز 97 به سطح مطلوب برسانیم. در سال٩٦ هم اقدامات اساسی برای ساماندهی گردشگری پزشکی با کمک معاونت درمان سازمان انجام شد.

«هگتا» بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری کشور و زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین‌اجتماعی است که در راستای راهبردهای نوینی که در این سازمان تعیین‌شده، می‌تواند پیشران توسعه گردشگری در کشور باشد و هدف اصلی این است که «هگتا» با توسعه صنعت گردشگری به ثروت، درآمد و اعتبار سازمان تامین‌اجتماعی بیفزاید. «هگتا» با ارائه طرح «صدهتل- صد کسب‌وکار» اکنون تبدیل به یک برند بین‌المللی گردشگری شده و محل مراجعه بسیاری از شرکت‌های  بزرگ و برندهای معتبر بین‌المللی است. این موضوع برای توسعه صنعت گردشگری مهم است و می‌تواند بستر ساماندهی گردشگری داخلی و گسترش ورود گردشگر خارجی به کشور  را فراهم و به تولید و مصرف کالاهای ایرانی و توسعه صادرات واقعی کمک کند. سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، سازمان میراث فرهنگی، استانداران و شهرداران شهرهای بزرگ و توریستی ایران، حمایت و مشارکت خود را برای اجرای این طرح بین‌المللی اعلام کرده‌اند. طرح «صدهتل، صد کسب‌وکار» با استقبال کم‌نظیر شرکت‌های خارجی و تعریف پروژه‌های مشترک مواجه شده که می‌تواند در بهره‌گیری از توان و تولید کالای ایرانی، پیشران توسعه گردشگری کشور باشد. با اجرای این طرح، شبکه و زنجیره سراسری هتلهای ایرانی گسترش یافته و زمینه مشارکت مردم و استفاده از توان ملی و محلی برای تولید، توزیع و مصرف کالای ایرانی به‌صورت تخصصی توسعه می‌یابد.

منبع:هفته نامه آتیه نو


ارسال نظر

captcha