یادداشتی از هادی حسینی

چرا باید از کالای ایرانی حمایت کنیم

هر جامعه‌ای برای دستیابی به پویایی باید بتواند در گام نخست از توانایی‌های خود بهره ببرد. یکی از مهم‌ترین این توانایی‌ها آن چیزی است که به‌دست مردمان جامعه تولید می‌شود.

هادی حسینی

مشاور وزیر کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین‌اجتماعی

تامین 24 /اگر افراد به توانایی خود متکی باشند، از چشم داشتن به توانایی‌های دیگران دست بشویند و از حاصل دست و اندیشه خود بهره ببرند، می‌توانند راحت‌تر زندگی کنند و از هزینه‌های اجتماعی نیز بکاهند. توجه به توسعه محصولات تولید داخل از این دید که فرد و جامعه بتوانند از محصول و توانایی خود استفاده کنند، اهمیت بسیاری دارد. ما هرچه وابسته به کالای دیگران باشیم، در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز کمابیش وابسته به آن‌ها خواهیم بود، بنابراین با استفاده از تولید داخلی نه تنها از مخاطرات اقتصادی کاسته می‌شود، بلکه مخاطرات اجتماعی، فرهنگی، نظامی، امنیتی، اخلاقی و حتی مخاطرات مرزی و سرزمینی کاهش می‌یابند یا کنترل می‌شوند. مهم‌ترین نگرانی در کشور ما، بیکاری جوانان و اشتغال آنان است.

 اگر ما بتوانیم متکی به تولید داخل شویم، جوانان بیشتری شغل خواهند داشت. اشتغال آن‌ها به معنی ازدواج، خانه خریدن و پیشرفت‌های فردی جوانان است. اشتغال آن‌ها به معنی کاهش مصرف موادمخدر، فقر، سرخوردگی و کاهش دیگر آسیب‌های اجتماعی است. یکی از مشکلات جامعه ما این است که کیفیت تولیدات ما در سطح مطلوب نیستند. ارتقای کیفیت محصول از وظایف تولیدکنندگان است. آن‌ها باید بتوانند با ارائه محصول باکیفیت، اعتماد عمومی نسبت به تولید داخل را بالا ببرند و فضای فعلی را تغییر دهند. ناگفته نماند بخشی از بی‌اعتمادی عمومی به کالای داخلی، ناشی از فرهنگ گرایش به مصرف کالای خارجی است. این موضوع پیشینه فرهنگی دارد و به‌تدریج در ذهن ما ریشه کرده است که کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی است. سال‌ها روی این موضوع هزینه و فکر و تبلیغ کرده‌اند تا ذهن مردم ما را تغییر دهند. به کرات دیده می‌شود به‌دلیل همین گرایش عمومی، روی کالای ایرانی برچسب خارجی می‌زنند تا بتوانند آن را بفروشند. پس ما نیاز به فرهنگ‌سازی هم داریم. رسانه‌های جمعی و فضای مجازی بهترین ابزار فرهنگ‌سازی هستند. این دیدگاه باید از ذهن ایرانیان خارج شود و نگاه مردم معطوف به کالای داخلی شود. نکته دیگر این است که ما نباید تولید داخلی را محدود به کالاها و ابزار مصرفی کنیم. استفاده از فرهنگ، هنر، ادبیات و مناطق گردشگری داخلی هم شامل این موارد می‌شود.

ما صنعت‌کاران چیره‌دست، هنرمندان برجسته و هنر غنی داریم. حمایت از محصولات پدید آمده آن‌ها به معنی حمایت از ناشر، نویسنده و هنرمند ایرانی است. حمایت از کالای ایرانی یک اصل است. ممکن است این کالای داخلی برند نباشد، ولی آن را فرزندان ما تولید کرده‌اند. اما کالای خارجی را فرزند ما تولید نکرده است و بهره اقتصادی آن به جوانان و جامعه ایران نمی‌رسد. ما همیشه توسعه اقتصادی چین، ژاپن و هند را مثال می‌زنیم، ولی باید این را هم ببینیم که آن‌ها در روند توسعه به تولیدات خود اتکا کردند. البته نمی‌توان عجله کرد. این فرایند تدریجی است. هم تولیدکننده باید بکوشد که کالای باکیفیت تولید کند و هم مصرف‌کننده از او حمایت کند تا به شرایط مطلوب دست یابیم. ممکن است ما هنگام خرید به ایرانی‌بودن تک‌تک کالایی که می‌خریم، توجه نداشته باشیم و گمان کنیم که این یک یا دو قلم خارجی است، ولی برای هر یک قلم، یک کارخانه کار می‌کند.

منبع:هفته نامه آتیه نو


ارسال نظر

captcha