یادداشتی از ابراهیم جمیلی

راه‌های نو برای حمایت از کالای ایرانی

اقتصاد، علمی جذاب است، برای یک مسئله ممکن است چند جواب درست و در عین حال متضاد وجود داشته باشد.

ابراهیم جمیلی 

رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران

تامین 24 /این ماهیت بخش کلان اقتصاد است و اگر شناخت صحیح از این ویژگی وجود نداشته باشد ممکن است دچار سندرم تحلیل‌های صفر و صد شویم. امسال نیز به سبک سال‌های اخیر، رهبر معظم انقلاب موضوع سال را از میان مشکلات اقتصادی انتخاب کردند و مسئله حمایت از کالای ایرانی در دستور کار قرار گرفت.مسئله حمایت از کالای ایرانی یکی از اهداف اقتصاد کلان است و برای دستیابی به آن، روش‌های زیادی وجود دارد. از ابتدای سال تاکنون اکثر توجه‌ها به سمت حمایت از کالای ایرانی از طریق جلوگیری یا حداقل دشوارکردن واردات جلب شده است. طبیعتا سیاست جایگزینی واردات، یک سیاست تجربه‌شده در جهان است و مشکلات آن نیز برای همه روشن است. فراموش نکنیم ایران دارای بالاترین میانگین تعرفه‌های واردات است و افزایش تعرفه‌ها بی‌شک منجر به افزایش قاچاق کالا می‌شود.اما بیایید از منظر دیگری به بحث حمایت از تولید ملی بنگریم. در کدام کشورها رشد تولید ملی بیشتر بوده است؟ کدام کشورها موفق شده‌اند کیفیت کالای خود را با حفظ سطح قیمت تمام‌شده به‌قدری ارتقا دهند که بازارهای دیگر را نیز تصاحب کنند؟ نگاهی به لیست این کشورها به ‌خوبی به ما نشان می‌دهد برخلاف تصور اولیه، اکثر این کشورها دارای اقتصاد بازی بوده‌اند. در این کشورها نسبت تجارت خارجی به تولید ناخالص داخلی(GDP) همیشه رقم قابل‌توجهی است. در حقیقت حمایت از تولید ملی نه به منزله جلوگیری از واردات، بلکه کمک برای رقابت‌پذیرکردن کالای ایرانی، بازاریابی برای فروش کالای ایرانی در بازارهای جدید و تغییر نگاه از بازار

80 میلیون نفری داخل به سمت بازارهای بزرگی است که اتفاقا به‌ دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، به آن‌ها دسترسی خوبی داریم.بیایید مسئله را از اول و با نگاهی جدید ببینیم. اگر می‌خواهیم از کالای ایرانی حمایت کنیم باید بپرسیم تا امروز مشکل تولید در کدام بخش‌ها بوده است؟ جواب‌های اصلی امنیت سرمایه، فضای کسب‌وکار و مسئله نقدینگی است که گزارش‌های بین‌المللی مانند گزارش

 «doing business» بر آن تأکید دارد. برای حمایت از کالای ایرانی به‌جای آنکه جلو واردات را بگیریم باید اسباب تقویت کالای ایرانی را فراهم کنیم تا خودبه‌خود مردم نیز به سمت مصرف کالای ایرانی به‌جای کالای وارداتی سوق پیدا کنند. ما قوانین بسیار خوبی در این خصوص داریم، اما فراموش نکنیم بخش‌های مهمی از قوانین، مانند قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار هنوز به‌شکل کامل به اجرا در نیامده‌اند. اگر مسئله امنیت سرمایه حل شود، شفافیت به اقتصاد بازگردد و فضای کسب‌وکار مساعد باشد، طبیعتا با جذب سرمایه خارجی می‌توان مسئله نقدینگی را هم حل کرد. گذشته از بحث امنیت سرمایه، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به‌دلیل شفاف‌ نبودن فضای کسب‌وکار ایران، به‌ویژه موضوع رتبه‌بندی بنگاه‌ها، حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیستند. اگر واقعا می‌خواهیم از کالای ایرانی حمایت کنیم باید منافع کالای ایرانی را به منافع کشورهای دیگر گره بزنیم. کشوری که حاضر به سرمایه‌گذاری روی کالای ایرانی شود، خود بیشترین انگیزه برای بازاریابی کالای ایرانی را خواهد داشت. در یک کلام، راه‌حل‌های قدیمی ما را به جواب‌های گذشته می‌رساند. سیاست جایگزینی واردات چند دوره در ایران اجرایی شده است، حال که مقام معظم رهبری شعار امسال را حمایت از کالای ایرانی تعیین کرده‌اند، بیاییم با راه‌حل‌های جدید این فرصت را به یک نقطه عطف در اقتصاد ایران تبدیل کنیم.

منبع:هفته نامه آتیه نو


ارسال نظر

captcha