یادداشتی از آلبرت بغزیان

ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه

حمایت کلیشه‌ای و غیرهدفمند از تولیدکننده طی سال‌های گذشته مانعی جدی برای رقابت محصول داخلی با محصول مشابه خارجی ایجاد کرده است.

دکتر آلبرت بغزیان

اقتصاددان

تامین 24 / اگر این حمایت -که امسال شعار سال نام گرفته است- بخواهد بر این منوال ادامه پیدا کند، هم به زیان تولیدکننده و هم برخلاف حقوق مصرف‌کننده خواهد بود، ضمن آنکه تولیدکنندگان داخلی را به ادامه دادن روش‌های غلطی که در این سال‌ها پیشه کرده‌اند، ثابت‌قدم خواهد کرد.

صنایع داخلی چه در قالب تسهیلات و چه در بخش‌های مالیاتی و بیمه‌ای به طرق مختلف مورد حمایت دولت بوده‌اند و تجربه سال‌ها حمایت از صنعت داخلی نشانگر این است که زمانی که دولت بدون هدف و برنامه سعی در حمایت از بخش یا صنعتی داشته باشد، این حمایت به نتیجه نخواهد رسید.علاوه بر این، تعطیلی و ورشکستگی بنگاه‌های تولیدی که به میزان زیاد از دولت تسهیلات دریافت کرده بودند، نشان داده است که افزایش میزان تسهیلات هم نمی‌تواند صنعتی را که با معیارهای بازار هماهنگ نباشد، نجات دهد. نوع حمایت نهادهای بالادستی از تولیدکنندگان، در رشد کیفی محصول داخلی موثر است و این حمایت باید هدفمند و شامل تولیدکنندگانی باشد که ساختارهای تولید خود را علمی و منطبق بر اصول مدرن بازاریابی و فروش صادراتی بنا کرده باشند و تولید با نگاه صِرف به بازار داخل در بسیاری از صنایع کشور که به حد اشباع رسیده‌اند دیگر جوابگو نیست. تجربه کشورهایی که الگوی حمایت از کالای داخلی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند گویای آن است که خصوصا مصرف‌کنندگان نیز باید با نهادهای دولتی در حمایت از کالای ایرانی هم‌گام باشند و برای این کار برنامه‌های فرهنگ‌سازی متنوع در نظر گرفته شود. حضور مستمر تولیدکننده داخلی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و اجازه ورود به کالای باکیفیت خارجی و ایجاد امکان رقابت با این کالا و از طرفی انتقال تکنولوژی‌های موردنیاز به کشور و توزیع مناسب و بهینه آن میان تولیدکنندگان، یک مورد از همکاری موثر میان تولیدکننده با دولت برای ایجاد مرغوبیت در کالای ایرانی است.

تولیدکننده داخلی باید خود را ملزم به رعایت استانداردهای تولید یک محصول خوب بداند و برای این کار لازم است فضای رقابت بین تولیدکنندگان داخلی فراهم شود. دولت باید ناظر و کنترل‌کننده سلامت بازارها باشد تا یک تولیدکننده با ایجاد انحصار دیگر رقبا را از عرصه خارج نکند و این اتفاقی است که در صنعت ما به کرات دیده شده است.

از سوی دیگر به همان اندازه که مصرف‌کننده داخلی باید نسبت به محصول داخلی عِرق ملی داشته باشد، تولیدکننده نیز باید نسبت به عرضه کالای باکیفیت و مناسب به وی جدیت نشان دهد و این امر را بپذیرد که کیفیت را نمی‌توان مثل یک کالای وارداتی به کشور آورد. بدون سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه، کیفیت رشد نخواهد کرد. سیاست‌های کشور اعم از سیاست‌های پولی، مالیاتی، تجاری و اقتصادی باید هم‌راستا با شعار سال مبتنی بر حمایت از کالای داخلی باشد و بستر تحرک برای تولیدکنندگانی که در پی ارتقای محصول خود هستند فراهم باشد. برندهای داخلی برتر از نظر کیفی همه‌ساله باید به مردم معرفی شده و عوامل ناخواسته‌ای که این بنگاه‌ها را به حاشیه می‌رانند مثل سیاست‌های ناپایدار اقتصادی و عواملی که خارج از حوزه اختیار این بنگاه‌هاست، از سوی مسئولان کنترل شود.

منبع:هفته نامه آتیه نو


ارسال نظر

captcha