یادداشتی از علی حیدری

گام‌های مثبت در شکل‌دهی به زیرساخت‌های رفاهی

حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی، یکی از حوزه‌های تاثیرگذار در عرصه سیاست اجتماعی کشور است و با توجه به اینکه عدالت اجتماعی، یکی از آرمان‌های انقلاب بوده و در اصل 29 قانون اساسی هم به آن تاکید شده، طی ادوار مختلف، در مورد رفاه اجتماعی، اقدامات زیادی انجام شده است.

علی حیدری 

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی

تامین 24 / یکی از چالش‌ها و مشکلات تمام این طرح‌هایی که  تا به امروز در حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی وجود داشته، بحث فقدان پایگاه اطلاعات نظام جامع رفاه و تامین‌اجتماعی و پنجره واحد خدمات رفاه و تامین‌اجتماعی است.‌در ادوار مختلف، منابع زیادی صرف خدمات اجتماعی شده، ولی به صورت غیرهدفمند و بدون توجه به سطح نیاز افراد و نوع و میزان نیازمندی آنها به خدمات اجتماعی بوده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این زمینه خدماتی جدی را آغاز کرد و پاشنه‌آشیل طرح‌های خدمات اجتماعی را -که در ادوار مختلف اجرا می‌شد، اما اثربخش نبود- مرتفع کرد و در معاونت رفاه اجتماعی، پایگاه اطلاعات جامع رفاه و تامین‌اجتماعی و پنجره واحد و سامانه خدمات رفاه اجتماعی راه‌اندازی شد. این مسئله، کمک می‌کند که بتوانیم بر اساس غربالگری اجتماعی، آزمون وسع و نیازمندیابی فعال، به سمتی حرکت کنیم که منابع رفاه اجتماعی -که از محل منابع عمومی یا بازتوزیعی تخصیص پیدا می‌کند- به صورت هدفمند به افرادی داده شود که نیازمند واقعی هستند. یکی از نقاط عطف دیگری که در سال 96 اتفاق افتاد، بحث احکام مربوط به حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی، در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین در قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه است.

در مواد 81 و 80 قانون احکام، برنامه‌های توسعه، به طور کامل یک نظام چندلایه تامین‌اجتماعی ترسیم شد. در ماده 79 برنامه ششم توسعه هم جدول شاخص‌های رفاه اجتماعی، برای اولین‌بار گنجانده شد. در برنامه‌های توسعه قبلی، غالب هدف‌گذاری‌هایی که به صورت اعداد کمی در برنامه می‌آمد، بیشتر مربوط به مباحث اقتصادی بود؛ مثل نرخ رشد اقتصادی یا میزان سرمایه‌گذاری یا رویکردهای سخت‌افزاری. اما برای اولین‌بار در سال 96 در برنامه ششم، جدولی گنجانده شد که نشان می‌دهد در افق برنامه، باید به کجا برسیم. بعد از این دو قانون، تصمیماتی گرفته شده که می‌تواند فرآیند را دچار مشکل کند، اما زیرساخت و اطلاعات لازم، در وزارت رفاه، فراهم شده است. طی چنددهه گذشته، ابتدا منابع را تخصیص می‌دادیم، هزینه می‌کردیم و بعد می‌سنجیدیم که آیا به جامعه هدف اصابت کرده یا نه؟ یا اینکه ما به دستگاه‌های مختلفی که منابع را جذب می‌کردند، بر اساس روندهای سنواتی، بودجه می‌دادیم. ولی درحال حاضر، با توجه به اینکه این پایگاه اطلاعاتی، شکل گرفته، منطبق با نیازها و اطلاعاتی که در دست داریم، آن منابع را تخصیص می‌دهیم. در نتیجه به نظر می‌رسد که اگر در سال 97، منابع خوبی تخصیص پیدا کند و آیین‌نامه نظام چندلایه که در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده و در شرف اجراست هم به مجموعه فعالیت‌ها افزوده شود، می‌توان امیدوار بود که فعالیت‌های هدفمند و موثری در حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی در سال 97 انجام خواهد شد.
 
منبع: هفته نامه آتیه نو 

ارسال نظر

captcha