یادداشتی از روزبه کردونی

ارتباط دوسویه با آسیب‌دیدگان زلزله

پنجشنبه هفته گذشته پس از بازگشت مسئولان ارشد وزارت رفاه از مناطق زلزله‌زده، یکی از بازماندگان زلزله در هواپیما می‌گفت همه خانواده‌اش را از دست داده و برای یافتن کار و اسکان‌یافتن به تهران می‌آید.

 روزبه کردونی

مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

تامین 24 او سؤال می‌کرد چگونه می‌توان با مسئولان مرتبط ارتباط برقرار کرد؟ معاون‌اول رئیس‌جمهور هم که روز گذشته به مناطق زلزله‌زده سفر کرده است، اظهار کرده است: «در ابتدا قرار بود برای اسکان موقت مردم وجوه نقد پرداخت شود تا آنها برای اسکان خانه اجاره کنند، با توجه به مشکلات موجود تصمیم گرفته شد تا به کسانی که تمایل دارند کانکس تحویل شود.

در حال‌حاضر هر دو راهکار برای اسکان موقت زلزله‌زدگان پیش‌بینی شده است و مردم می‌توانند در‌این‌خصوص تصمیم‌گیری کنند». دادن حق انتخاب به مردم زلزله‌زده برای تصمیم‌گیری یک سیاست مدبرانه است اما سؤال این است که چگونه و در کدام ساختار ارتباطی امکان گفت‌وگوی دوطرفه با آسیب‌دیدگان و شنیدن صدای آنها وجود دارد؟ بررسی تجارب بین‌المللی نهادهای امدادی نشان می‌دهد از سال ٢٠١٠ به این‌سو سیستم ترا « Trilogy Emergency Response Application»، امکان ایجاد ارتباط دوسویه بین امدادگران و آسیب‌دیدگان را فراهم کرده است. مطابق گزارش‌های سازمان صلیب سرخ  زمین‌لرزه دهشتناک هفت‌ریشتری هاییتی در سال ٢٠١٠ که موجب جان‌باختن بیش از ٣٠٠ هزار نفر و بی‌خانمان‌شدن حدود یک میلیون نفر شد و از آن به‌عنوان «مرگ‌آورترین فاجعه در تاریخ مدرن بشر یاد می‌شود» یک نقطه عطف در نگرش گروه‌های امدادی به نحوه کمک به آسیب‌دیدگان بود. پل کانلی، یکی از امدادگرانی که از همان ابتدای حادثه در پایتخت هاییتی بوده است، در یک سخنرانی با عنوان «بشر‌دوستی دیجیتال» بیان می‌کند: «از میان ویرانه‌های شهر پورتو‌پرنس هزاران پیام کوتاه (SMS) بیرون آمد؛ مردمی که ملتمسانه تقاضایی داشتند، پیشنهاد یاری می‌دادند، به‌دنبال عزیزانشان می‌گشتند.

این وضعیتی بود که آژانس‌های کمک‌رسانی سنتی هرگز با آن مواجه نشده بودند. ما در یکی از فقیرترین کشورهای دنیا بودیم اما ٨٠ درصد از مردم دستگاه‌های تلفن همراه در دست داشتند». تدبیر و تأمل برای استفاده از منبعی به نام پیام کوتاه، باعث شد استفاده از موبایل و تکنولوژی برای سیستم امدادی مورد توجه قرار گیرد. 

... ایجاد یک ارتباط دوطرفه با آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی و بحران‌ها هدف قرار گرفت؛ ارتباطی که هم امکان شنیده‌شدن صدای آسیب‌دیدگان را فراهم کند و هم قادر باشد صدای امدادگران را به‌صورت هدفمند و در مکان‌های خاص جغرافیایی به گوش بلازده‌ها برساند.


سیستم ترا « Trilogy Emergency Response Application» یا برنامه واکنش اضطراری سه‌گانه پاسخی سیاستی به ضرورت استفاده از ظرفیت تکنولوژی موبایل در زمان وقوع زلزله بود. «ترا» بر مبنای امکان ارسال پیام کوتاه، آن‌هم با حداقل ظرفیت شبکه ارتباطی طراحی شد. این شبکه اس‌ام‌اسی امکان ایجاد ارتباط دوطرفه با آسیب‌دیدگان بلایا و بحران‌ها را فراهم می‌کند و ارزیابی مستقل صورت‌گرفته درباره این سیستم بیانگر کارایی آن بوده است. جمع‌بندی اینکه در مدیریت پس از بحران و به‌منظور ساماندهی کمک‌ها، هدفمندکردن مداخلات ایجاد یک ارتباط دوطرفه با آسیب‌دیدگان زلزله و شنیدن صدای آنها ضروری است.

در وزارت رفاه، سازمان بهزیستی کشور با استفاده از ظرفیت مددکاران خود این ارتباط را با جامعه هدف خود برقرار کرده است و به‌طور مثال برای پاسخ به نیازهای ١١٨ معلول و ١٨ ضایعه نخاعی حادثه اخیر اقدام کرده است. سازمان تأمین اجتماعی هم برای اعطای تسهیلات مالی خود، اعم از بیمه بی‌کاری یا وام بدون بهره به مستمری‌بگیران، امکان ارتباط با جامعه هدف خود را دارد. اما پیشنهاد این است که با استفاده از تجارب بین‌المللی و قابلیت تلفن همراه که بیش از یک میلیون و ٦٠٠ هزار مشترک در استان کرمانشاه با ضریب نفوذ ٨١ درصد دارد، امکان ایجاد ارتباط امدادگران با آسیب‌دیدگان و حتی ارتباط آسیب‌دیدگان و یاری‌دهندگان در یک ساختار مناسب و لحاظ‌کردن همه ملاحظات فراهم شود.

منبع: روزنامه شرق 


ارسال نظر

captcha