نگاه کارآفرین چینی به تفاوت فرهنگ‌های کاری

طعم متفاوت مراودات کسب‌وکار در کشورهای مختلف

خانم ویویان لی، شریک و برنامه‌ریز ارشد شرکتی است که در حوزه اینترنت اشیا (IoT) و فناوری شبکه فعالیت می‌کند. او که تجربه کار در چین و آمریکا را دارد، از لزوم توجه به فرهنگ‌های مختلف کاری و آموختن از هر کدام از آنها صحبت می‌کند.

تامین 24 او که در شعبه شرکت مایکروسافت در پکن کار می‌کرده، دست‌کم درگیر سرمایه‌گذاری برای بیش از 2000طرح بوده و از این رهگذر، تجارب بسیاری آموخته و معتقد است قرارگرفتن در موقعیتی که با دو فرهنگ کاری مختلف در تماس باشد، برایش یک خوش‌اقبالی بوده و در این‌باره می‌گوید: «هرکس که در ارزشمندبودن مواجهه با فرهنگ‌های مختلف کاری، تردید داشته باشد را باید به داستان زندگی و موفقیت افرادی چون آریانا هافینگتون (از یونان)، دیتریش ماتشیتز (از اتریش) ایلان ماسک (از آفریقای‌جنوبی) و سرگئی برین (از روسیه) و موفقیت آنها در ایجاد کسب‌وکارهای موفق در کشورهایی غیر از محل تولدشان، ارجاع داد. قرارگرفتن در معرض فرهنگ‌های مختلف کاری یکی از ویژگی‌های مشترک بین اغلب رهبران موفق و خلاق کسب‌وکارهای دنیاست.» ویویان می‌گوید: «درک اینکه "کارها در جاهای دیگر، چگونه انجام می‌شود" به شما زاویه نگاهی تازه برای چگونگی به‌انجام‌رساندن کارها در محل جدیدی که از این پس آنجا را خانه خود می‌دانید، می‌دهد. از میان همه موارد، او سه نکته را در فرهنگ کاری چین و آمریکا مهمتر می‌داند.»

ایجاد ارتباط: بخش بزرگی از ساختن یک کسب‌وکار، ایجاد شرکای بالقوه، سرمایه‌گذاران، یا مشتریانی است که نسبت به شما احساس خوبی داشته باشند. درک اینکه چگونه ارتباط برقرار کرده و مذاکره کنید، بسیار مهم است. رفتار مشخصی که در فرهنگ آمریکایی ممکن است نشانه اعتمادبه‌نفس باشد، در فرهنگ چینی ممکن است به‌عنوان تکبر و غرور تعبیر شود. 
در فرهنگ آسیایی، تاکید بر ایجاد رابطه شخصی، قبل از انجام معامله است و اینکه به‌سرعت وارد بحث درباره موضوعات کاری شوید، مودبانه نیست. درحالی‌که در فرهنگ آمریکایی، تماس‌ها اغلب توسط اسکایپ یا نرم‌افزارهای ارتباطی انجام می‌شود و اغلب، فردی را که در این تماس‌ها می‌بینید، همان فرد تصمیم‌گیر نهایی نیست و بر همین‌رویه، ممکن است شما نتیجه نهایی تصمیمات را در یکی از این ملاقات‌های غیرمستقیم دریافت کنید. 
بازاریابی محصولات: بسیاری از افراد، تصور می‌کنند که یک برنامه بازاریابی خوب را می‌توان ترجمه کرده و در جای دیگری هم به کار گرفت. درحالی‌که براساس یک پژوهش، 63درصد از شرکت‌های بین‌المللی فعال در چین، دریافته‌اند که لازم است محصولات خود را متناسب با بازار چین تغییر دهند. در آمریکا، بسیاری از شرکت‌ها تاکید ویژه‌ای بر خدمات مشتریان دارند؛ درحالی‌که شرکت‌های چینی، تاکید بیشتری بر ارتباط نزدیک با مشتری و عوامل مرتبط با آن دارند. ‌
انتخاب مجاری تجاری: از منظر ارائه محصول، در آمریکا آنچه که شما به‌عنوان مشتری می‌بینید، همان چیزی است که در انتها به‌عنوان محصول دریافت می‌کنید و مشتریان هم توقع دارند که محصول دریافت‌شده را خودشان نصب و آماده استفاده کنند. اما چین با توجه به رقابت شدید، شرکت‌ها ناگزیر هستند که به مسائل بسیاری توجه کنند. 
 
منبع :هفته نامه آتیه نو.  thenextweb.com

ارسال نظر

captcha