شرایط استفاده از مقرری بیمه بیکاری

پاسخ مشاور به سوالات بیمه‌ای ‌خوانندگان

تامین 24 آیا خانم‌ها با اثبات اینکه همسرشان در شهر دیگری شاغل بوده و به این دلیل مجبورند کار خود و شهری که در آن شاغل هستند را ترک کنند، می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند و نیازی به نامه اخراج یا عدم نیاز کارفرما نداشته باشند؟

خیر چنین چیزی در قانون ‌و مقررات مربوط به بیمه بیکاری پیش‌بینی نشده است. دو شرط اصلی بیمه بیکاری اعلام اخراج یا عدم نیاز توسط کارفرما (چه با نامه چه بدون نامه) و داشتن حداقل شش‌ماه سابقه در قراردادهای غیرموقت است.
 
در اردیبهشت‌ماه سال ۹6، روزهای کارکردم 28 روز رد شده است، هم‌اکنون من برای دریافت بیمه بیکاری به‌جای ۳۶۵روز، ۳۶۳روز کارکرد دارم. راهکار قانونی برای جبران کسری این دو روز چیست؟
شرط داشتن یک‌سال سابقه در آخرین کارگاه برای کسانی است که قرارداد آنها موقت است و با پایان قرارداد، کارفرما حاضر به تمدید قرارداد با آنها نیست وگرنه برای کسانی که قرارداد دائم دارند یا باوجود قرارداد موقت در حین قرارداد بیکار می‌شوند، همان شش‌ماه سابقه پرداخت حق‌بیمه کافی است. درهرحال اگر دو روز کم است چنانچه کارفرما از پرداخت حق‌بیمه آن خودداری کرده، می‌توانید با شکایت در هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار، دو روز مذکور را احیا کرده و در زمره سوابق خود درآورید. درصورتی‌که مدت اشتغال واقعی همان 363روز بوده است، اقدامی متصور نیست و برای پرداخت مقرری باید یک‌سال سابقه کامل داشته باشید. 
 
کارگاهی که در آن مشغول هستم، درحال تعطیلی است. برای دریافت بیمه بیکاری باید به‌کجا مراجعه کنم. چه مدارکی نیاز است. در ضمن 15سال سابقه دارم و 45سال سن و متاهل هستم. چه‌مدت بیمه بیکاری می‌گیرم و مبلغ آن چقدر است؟
پس از بیکاری و اخراج، یک‌ماه فرصت دارید تا به هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار مستقر در محدوده کارگاه مراجعه و درخواست خود برای دریافت مقرری بیکاری را ارائه کنید. مدارکی که باید ارائه کنید جدای از مدارک هویتی شخصی مثل کارت‌ملی عبارتنداز: قرارداد کار. قرارداد کار می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد. درصورتی‌که قرارداد کتبی باشد با ارائه نسخه‌ای از قرارداد و اگر به‌صورت شفاهی است، لازم است با ارائه مدارک دیگر اشتغال خود را اثبات کنید. مدارکی مثل 1- سوابق پرداخت حق‌بیمه 2- فیش‌ها یا رسیدهای دریافت حقوق و مزایا (پرینت بانکی دریافت حقوق)3-گواهی اشتغال، اخراج یا نامه عدم نیاز که توسط کارفرما صادر شده است. 4- پرینت سابقه پرداخت حق‌بیمه که از سامانه یا شعبه و کارگزاری‌های سازمان تامین‌اجتماعی اخذ شده باشد 5- رونوشتی از کارت حضوروغیاب 6 - هرگونه مدرک و سندی که دلالت بر اشتغال در همان کارگاه، میزان حقوق و مزایا، مدت اشتغال و کارکرد و... باشد. البته لازم نیست تمام مدارک مذکور ارائه شود. مدارک هرچه کامل‌تر باشد، رسیدگی سریع‌تر و نتیجه آسان‌تر قابل دسترسی است. مدت پرداخت مقرری بیمه ‌بیکاری هم ه تاهل، تکفل، تجرد و میزان سابقه بیمه‌شده بستگی دارد. به بیمه‌شدگان متاهل و متکفل حداکثر50 ماه و حداقل 12ماه مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود که باتوجه به سابقه مابین ماه‌های مذکور خواهد بود. برای شخصی که 15سال سابقه پرداخت حق‌بیمه دارد و نیز متاهل، 26ماه مقرری قابل پرداخت است. میزان مقرری بیمه بیکاری هم بین 55درصد تا80درصد متوسط دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه قبل از بیکاری است که از حداقل حقوق تعیین شده توسط شورای‌عالی کار کمتر نخواهد بود. متوسط حقوق متقاضیان مقرری بیمه بیکاری برمبنای 90روز دستمزد پایانی قبل از بیکاری تعیین می‌شود. درواقع میزان مقرری پرداختی همانند مدت پرداخت مقرری به تاهل(تکفل) و تجرد بستگی دارد. بر این‌ اساس کسانی که متاهل یا متکفل هستند به‌ازای هر نفر از افراد تحت تکفل(تا حداکثر چهار نفر) معادل 10درصد به مقرری آنها افزوده می‌شود، مشروط بر اینکه کل مقرری از 80درصد متوسط حقوق تجاوز نکند. 
 
افراد تحت تکفل در موضوع بیمه بیکاری چه کسانی هستند و کلا شرایط کفالت در این خصوص چگونه است؟
افراد تحت تکفل بیمه شده بیکار شامل اشخاص زیر هستند:
همسر(زن یا شوهر)، فرزندان اناث مادام که ازدواج نکرده و فاقد حرفه و شغل باشند، فرزندان ذکور تا سن20سالگی (19سال تمام) یا منحصرا درصورتی‌که به تحصیلات دانشگاهی اشتغال داشته یا طبق رای کمیسیون پزشکی سازمان ازکارافتاده‌ کلی باشند، پدرو مادر که سن پدر از60سال و سن مادر از 55سال متجاوز باشد. یا طبق نظر کمیسیون سازمان تامین‌اجتماعی ازکارافتاده کلی باشند و درهرحال معاش آنان منحصرا توسط بیمه‌شده تامین شود، خواهر و برادر تحت تکفل درصورت داشتن شرایط مربوط به فرزندان اناث و ذکور.
 
به‌مدت 17ماه بیمه بیکاری دریافت کرده‌ام و در این مدت، یک‌بار یک صورتحساب مسافربری دریافت کردم. آیا این صورتحساب باعث ابطال بیمه بیکاری من می‌شود و باید حق‌بیمه (مقرری دریافتی) را به سازمان تامین‌اجتماعی برگردانم؟
اگر سازمان تامین‌اجتماعی باتوجه به مدارک مذکور از اشتغال شما در زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری مطلع شود، باید تمامی مبالغی که از زمان شروع مجدد کار ،دریافت کرده‌اید را به سازمان مسترد کنید و سوابق بیمه‌ای شما در آن دوره (که ازطریق بیمه بیکاری ایجادشده) نیز حذف می‌شود. برای بررسی بیشتر موضوع، بهتر است به شعبه مربوطه مراجعه کنید.
 
 
به‌مدت 14ماه در دانشگاه با سمت مسئول آزمایشگاه کار کردم ولی کارفرما برایم بیمه واریز نکرده. حالا بعد از یک‌سال از بیکار شدن، شکایت کردم تا بیمه‌ام را بگیرم. آیا می‌توانم بیمه بیکاری را بعد از رد شدن بیمه بگیرم؟
پیگیری و احیای سوابق اشتغال و بیمه افراد که کارفرما حق‌بیمه آن‌ را پرداخت نکرده نباشد، مشمول مرور زمان نیست. ولی درمورد بیمه بیکاری، مهلت مراجعه به هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار برای تایید و برقراری مقرری بیمه بیکاری، یک ماه از زمان اخراج و بیکاری است و این مدت تا سه‌ماه درصورت داشتن عذرموجه قابل تمدید است.
 
منبع: هفته نامه آتیه نو

ارسال نظر

captcha