زنگ تفریح همراه با سلامتی

حالا که فرزندتان تا عصر در مدرسه می‌ماند باید بیشتر مراقب خوردوخوراکش باشید.

تامین 24 / ساده‌ترین راه برای حفظ نیازهای غذایی فرزندتان، انتخاب سبدی کوچک از خوراکی‌های سالم و متنوع است. برای این کار، یک‌ظرف غذای چندطبقه بخرید و هرطبقه آن را با خوراکی متفاوتی پر کنید. یادتان نرود که در این ظرف، باید ترکیبی از پروتئین، میوه، سبزیجات و کربوهیدرات‌ها را جا دهید و به او تاکید کنید که برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی، قبل از مصرف آنها را در جای خنک نگهداری کند. 

شنبه

یک فنجان ماکارونی آبکش کنید و سبزیجات بخارپز شده رنگارنگ (ذرت، نخود فرنگی، هویج، کدو و...) را به آن اضافه کنید. این ترکیب را با روغن زیتون، نمک و آبلیمو طعم‌دار کنید و در یکی از طبقات ظرف‌ بریزید.  یک برش هندوانه، یا یک عدد هلو را در خانه دیگر بگذارید تا فرزندتان از فواید میوه‌ها بی‌بهره نشود.  یک بسته غلات صبحانه بخرید (بسته به ذائقه فرزندتان می‌توانید نوع شکلاتی، میوه‌ای و... را انتخاب کنید) و هر روز مقداری از آن را در طبقه دیگر ظرف غذای فرزندتان بریزید تا مثل یک بیسکویت شیرین و خوشمزه، آنها را در زنگ تفریح میل کند.  بچه‌ها عاشق هله‌هوله هستند؛ اما باید با وسواس زیادی نوع این خوراکی‌ها را انتخاب کنید تا به سلامت او آسیب نرسد. در میان هله‌هوله‌های رنگارنگ دسر‌های شیری-شکلاتی، گزینه خوب و سالمی به شمار می‌روند. 

یکشنبه

 روی یک نان تست، کره بادام زمینی یا شکلات کنجدی بمالید و نان تست دیگری را روی آن بگذارید. این ساندویچ مغذی، می‌تواند به فرزندتان برای توجه کردن به درس‌ها و بازی کردن در حیاط، انرژی دهد.  موز گزینه خوبی برای انرژی دادن به عضلات او محسوب می‌شود و می‌توانید بعضی روزها سراغ این میوه بروید.  قارچ، کلم بروکلی و گل‌کلم را بخارپز کنید یا در صورت تمایل فرزندتان، به‌صورت خام در یکی دیگر از طبقه‌ها جا دهید. نیازی به قرار دادن حجم زیادی از این سبزیجات در ظرف غذای فرزندتان نیست. یک عدد قارچ و یک گل از هر کدام از کلم‌ها، می‌تواند بخشی از نیاز روزانه فرزندتان به بسیاری از مواد غذایی را تامین کند.  با دانه ذرت در خانه پاپکورن درست کنید و چند عدد از آن را در یکی از خانه‌های ظرف غذای کودک‌تان بگذارید. 

دوشنبه

 سه‌عدد سیب‌زمینی استامبولی را بخارپز یا آبپز کنید و کمی در کره تفت دهید تا طعم‌دار شود. این خوراکی سرشار از کربوهیدرات، می‌تواند به فرزندتان انرژی دهد.  حالا که فصل گلابی است، این میوه مفید که هضم غذا را آسان می‌کند را فراموش نکنید.  حدود 15عدد مغز بادام، فندق، گردو و پسته بو نداده را برای تامین نیاز فرزندتان به چربی‌های مفید و تنظیم اشتهایش، درظرف غذای او بگذارید.  پنیرهای پروسس رنگی، هم پروتئین زیادی به بدن فرزندتان می‌رسانند و هم به‌خاطر ظاهر و طعمی که دارند، کودک‌تان را به میل کردن میان‌وعده‌اش تشویق می‌کنند. 

سه‌شنبه

 یک عدد ران مرغ را آب‌پز کنید و با کمی آب مرغ، رب گوجه و آبلیمو و نمک، آن را طعم‌دار کنید. یادتان نرود که ران مرغ، میزان قابل توجهی آهن دارد و می‌تواند میان‌وعده‌ای مناسب برای فرزندتان باشد.آناناس، یکی دیگر از میوه‌های سرشار از فایده و خوش‌طعم و عطر است که این روزها با بهایی اندک می‌توانید آن را تهیه کنید. بد نیست در یکی از روزهای هفته، چند تکه مکعبی از این میوه را در ظرف غذای فرزندتان بگذارید. برای این روز، ماست میوه‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم که هم خوش‌طعم و عطر است و هم امکان وارد شدن باکتری‌های پروبیوتیک را به بدن فرزندتان وارد می‌کند. 

چهارشنبه

 یک عدد خیار را حلقه کنید و میان هر دو حلقه، کمی پنیر بگذارید. پنیر و خیاری که به این شکل در کنار هم چیده شده، می‌تواند فرزندتان را برای دریافت مواد غذایی مورد نیازش، سر ذوق بیاورد.  یک تکه‌نان شیرین سبوس‌دار را از فروشگاه‌های تهیه نان فانتزی تهیه کنید و به‌عنوان میان‌وعده در ظرف غذای فرزندتان بگذارید، تا با خوردنش به سالم ماندن دستگاه گوارش خود کمک کند. با یک عدد سیب‌زمینی، کمی کره و یک فنجان شیر، می‌توانید برای فرزندتان پوره درست کنید. کمتر کودکی است که طعم پوره سیب‌زمینی را دوست نداشته باشد. یک خوشه انگور بنفش سرشار از آنتی‌اکسیدان را در ظرف غذای فرزندتان بگذارید تا با خوردنش سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کند.

 

منبع: هفته نامه آتیه نو


ارسال نظر

captcha