تسهیل بیمه‌پردازی در مشاغل جدید

ظهور پدیده‌های جدید طی سال‌های اخیر در عرصه اشتغال، زمینه مناسبی برای افزایش تعداد بیمه‌شدگان و در پی آن، افزایش منابع سازمان تامین‌اجتماعی را فراهم کرده است.

عزیز آذرخرداد

 کارشناس تامین‌اجتماعی

تامین 24 /به‌دلیل ضعف قوانین‌‌و‌‌مقررات و نبود نگرش جامع درخصوص مشاغل فوق الذکر، هم متولیان این مشاغل از مزایای بیمه اجتماعی محروم مانده‌اند و هم سازوکار مشخص و شفافی در شعب تامین‌اجتماعی برای کسب درآمد از این مشاغل اینترنتی یا استارت‌آپی وجود ندارد. باتوجه به ارتباط مستقیم توسعه تامین‌اجتماعی با رونق بازار کار و اشتغال، یکی از سیاست‌هایی که متولیان این سازمان می‌توانند برای حمایت و پشتیبانی از کارآفرینی اجرا کنند، توجه به مشاغل نوظهور و نوپا است. مشاغلی که بهره‌مندی از ظرفیت آنها نیازمند تغییر رویه‌ها و فرآیندهای سنتی است؛ به‌عنوان مثال در مشاغل نوظهوری که مبتنی بر بهره‌گیری از امکانات تکنولوزیکی است، اشتغال افراد مکان مشخصی نداشته و می‌تواند از هرجایی مدیریت شود. همین موضوع در نگاه سنتی مشکلات مختلفی را برای سازمان تامین‌اجتماعی به‌ویژه برای اعزام بازرسان ایجاد کرده؛ اما با وجود این شرایط آیا نباید راهکاری برای کارگران یا صاحبان این مشاغل جست‌وجو کرد؟آمارهای وزارت ارتباطات نشان می‌دهد که در سال 1395 حدود 1227 استارت‌آپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده و 2500 واحد کسب‌وکار مرتبط با این فعالیت‌ها شکل گرفته است. ارزیابی‌ها، گویای این واقعیت هستند که در هر یک از کسب‌وکارهای نوپای درحال توسعه به‌طور متوسط هفت نفر متخصص مشغول کار می‌شوند و تعداد افراد قابل‌توجهی هم به‌صورت غیرمستقم به‌کار گرفته خواهند شد. البته شکل‌گیری این مشاغل نوپا بیشتر مبتنی بر خلق دانش و فناوری است.

وجود بستر مناسب برای توسعه خدمات تامین‌اجتماعی به مشاغل استارت‌آپی، یکی از راهکارهای افزایش تعداد بیمه‌شدگان این سازمان است و در شرایطی که حجم بیکاری در کشور افزایش یافته، حمایت و پشتیبانی از این‌گونه مشاغل، راهکار مناسبی برای بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی تحصیلکردگان کشور عزیزمان است.

تصویب قوانین جدید و صدور دستورالعمل‌های عملیاتی از سوی متولیان سازمانی می‌تواند نقش موثری در توسعه این مشاغل ایفا کند. به نظر می‌رسد با رفع موانع حقوقی و قانونی می‌توان زمینه افزایش اعتماد به عملکردهای سازمان تامین‌اجتماعی را برای کارآفرینان جدید که اتفاقا به زیور دانش هم آراسته شده‌اند را فراهم ساخت.

فعالیت گسترده شبکه‌های کسب‌وکار اینترنتی مانند اسنپ، دیجی‌کالا و نمونه‌های مشابه آن، نشان داده این مشاغل دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه اشتغال کشور هستند.

چالش‌های قانونی، مالیات و بیمه از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صاحبان مشاغل اینترنتی و نوپا است. غیرحضوری بودن کارگران مشاغل اینترنتی یکی از مهم‌ترین گلایه‌هایی است که از سوی آنها مطرح می‌شود. گفته می‌شود قوانین کار و تامین‌اجتماعی برای محیط‌های کارگاهی و کارخانه‌ای تدوین شده و نمی‌توان آنها را به مشاغل اینترنتی تسری داد. همچنین کارفرما در مشاغل نوپا به انعطاف و مانور در انتخاب نیرو نیاز دارد تا بتواند نیروی انسانی را به‌کار گیرد یا در یک لحظه به کارش خاتمه دهد. اصلاح قوانین کسب‌وکار در این مورد نقش پر رنگی در ارتباط با ایجاد فضای لازم جهت اصلاح قوانین تامین‌اجتماعی متناسب با ذات و ماهیت اصلی این مشاغل دارد.

تصویب قوانین‌ومقررات جدید و اصلاح بخشنامه‌ها و تدوین دستورالعمل‌های شفاف و روشن همراه با آموزش پرسنل شعب تامین‌اجتماعی، برای بهره‌گیری از این ظرفیت مطلوب به‌منظور تسهیل شرایط بیمه‌پردازی کارکنان این‌گونه مشاغل، موضوعی است که بیش از پیش باید مورد توجه متولیان حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی قرار گیرد.

 

منبع:هفته نامه آتیه نو


ارسال نظر

captcha