سومین نمایشگاه ایران فارما 21 تا 23 شهریور برگزار می شود

خیز داروسازان برای سهم گیری از بازارهای منطقه

سومین نمایشگاه ایران فارما با هدف زمینه‌سازی برای افزایش صادرات و گسترش روابط تجاری با کشورهای منطقه و با حضور حدود 340 شرکت داخلی و 164 شرکت خارجی 21 تا 23 شهریور سال جاری در مصلی تهران برپا می شود.

تامین 24 / دکتر عباس کبرایی‌زاده، رئیس نمایشگاه ایران فارما و رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام این خبر بر ضرورت ارائه راهکار برای تامین سرمایه شرکت‌های داروسازی و خروج از بحران نقدینگی تاکید کرد.

رئیس نمایشگاه ایران فارما از جمله مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه را زمینه‌سازی برای افزایش صادرات و گسترش روابط تجاری با کشورهای منطقه دانست و افزود: صنعت داروسازی کشور ما به خوبی پاسخگوی نیازهای داخلی است اما برای موفقیت بیشتر، باید به بازارهای خارجی چشم داشته باشد.

دکتر کبریایی‌زاده گفت: کشورهایی مثل روسیه، سوریه، عراق، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و حتی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین می‌توانند بازارهای خوبی برای صادرات داروهای ایرانی باشند و در نمایشگاه ایران‌فارما قصد داریم با معرفی توانمندی‌های صنعت داروی ایران، در زمینه افزایش صادرات داروهای داخل تلاش کنیم.

به گزارش تامین 24، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی ایران با اشاره به شکل‌گیری زنجیره دانش در صنعت داروسازی کشور افزود: می‌توانیم ادعا کنیم که امروز در کشور ما زنجیره صنعتی شدن بسیاری از اقلام دارویی تکمیل شده و برخی دیگر نیز در حال تکمیل است.

دکتر کبریایی زاده ادامه داد:‌ امروز 96 درصد از داروها در داخل کشور تولید می‌شود و زنجیره کامل دانش 50 درصد از این داروهای تولیدی، در داخل کشور وجود دارد. به این معنا که مواد اولیه، فرمولاسیون، تولید، بسته بندی و توزیع داروها تماما در داخل کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه ایران فارما گفت: این نمایشگاه با این هدف نشان‌دادن توانایی‌های صنعت دارویی کشور در زمینه فرمولاسیون داروها، تولید مواد اولیه دارویی، مواد جانبی، بسته‌بندی و نیز ساخت ماشین‌آلات تولید دارو برگزار می‌شود تا داروسازان بتوانند به بازارهای فراملی دست یابند.

رئیس نمایشگاه ایران فارما افزود: جمعیت کشور ما یک درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد، اما سهم اقتصاد ما در اقتصاد دنیا یک درصد نیست و در حوزه دارو هم همین وضعیت را داریم.

کبریایی‌زاده سهم بازار داروی ایران از بازار داروی دنیا را بسیار ناچیز دانست و گفت: حدود 100 میلیون دلار صادرات برای صنعت داروسازی ما که ارزش واقعی محصولات آن حدود 4.5 میلیون دلار است، عدد قابل توجهی نیست. بنابراین جای خالی راهکارهایی برای افزایش صادرات و افزایش ارتباط با بازارهای جهانی احساس می‌شود و نمایشگاه ایران فارما فرصت خوبی است تا زمینه معرفی شرکت‌های ایرانی به تجار و شرکای خارجی فراهم شود.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی ایران اضافه کرد: حدودا 500 شرکت داخلی و خارجی در  نمایشگاه ایران فارما شرکت کردند که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. همچنین در نمایشگاه ایران فارمای سال گذشته حدود 90 شرکت خارجی حضور داشتند و در این دوره 164 شرکت از 30 کشور دنیا برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند که افزایش قابل توجهی دارد.

دکتر کبریایی‌زاده در پایان به برنامه‌های جانبی نمایشگاه ایران فارما نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب و عرضه کتاب‌های حوزه دارو و سلامت با 30 درصد تخفیف، در نظرگرفتن یارانه‌های خاص برای خرید کتاب توسط دانشجویان و داروسازان، برگزاری نزدیک به 40 کارگاه و دوره آموزشی تخصصی، برگزاری نمایشگاه رسانه‌های حوزه سلامت و ایجاد زمینه بازدید دانشجویان از نمایشگاه از دیگر برنامه‌های جانبی نمایشگاه است.

کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مالی صنعت داروسازی

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی ایران نیز در این نشست خبری گفت: در نمایشگاه ایران‌فارما قصد داریم برای شرکت‌های داخلی، سرمایه‌گذار خارجی پیدا کنیم و رابطه میان شرکت‌های داخلی و خارجی را افزایش دهیم.

دکتر مرتضی خیرآبادی به کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مالی صنعت داروسازی اشاره کرد و افزود: متاسفانه مشکلات تامین منابع مالی شرکت‌های داروسازی کشور در یک سال گذشته به‌شدت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: صنعت دارو همواره یکی از پربازده‌ترین صنایع در بورس بوده،‌ اما در یکسال گذشته بازده این صنعت به‌شدت افت کرده است چراکه چرخه نقدینگی صنعت دارو مشکل دارد.

باید برای کمبود نقدینگی صنعت داروسازی فکری شود

عضو دیگر هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی ایران نیز در این نشست گفت: متاسفانه در حال حاضر هزینه‌های جاری شرکت‌های داروسازی بسیار افزایش یافته و کار به جایی رسیده که مدیران عامل شرکت‌های داروسازی به جای اینکه به دنبال توسعه و نوآوری باشند، به دنبال این هستند که چگونه هزینه‌های اداری خود را پوشش دهند و این فاجعه است.

دکتر ناصر نقدی افزود: باید برای تامین منابع مالی و کمبود نقدینگی صنعت داروسازی فکری شود تا این صنعت نیز به فاجعه صنعت نساجی دچار نشود.


ارسال نظر

captcha