سطح‌بندی خدمات درمانی به سود پزشک و بیمار است

نباید واقعیت‌ها کتمان یا صورت‌مسئله پاک شود. واقعیت این است که بیمه‌های پایه نسبت به سنوات گذشته برای پرداخت مطالبات پزشکان، تأخیر دارند.

دکتر سیدمجید صادقی‌راد

 معاون برنامه‌ریزی و نظارت اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی

تامین 24 /سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان بیمه‌های پایه اصلی، هر دو در این حوزه مشکل داشتند که البته در این حوزه، مشکلات تامین اجتماعی کمتر است. بااین‌وجود شاهد هستیم که پزشکان بخش خصوصی، همچنان علاقه‌مندند با بیمه‌های پایه قرارداد داشته باشند، زیرا اغلب مردم‌دوست دارند به مراکزی مراجعه کنند که با بیمه‌های پایه قرارداد دارند. واقعیت دیگر این است که بعد از طرح تحول سلامت، هزینه‌های این حوزه افزایش پیدا کرد. افزایش هزینه‌ها موجب افزایش بدهی‌های سازمان بیمه‌گر به مراکز درمانی و بخصوص به بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی شد. متأسفانه بعدازاینکه هزینه‌های حوزه درمان بالا رفت، این افزایش هزینه‌ها در بودجه‌های سنواتی، پیش‌بینی‌نشده بود، اما خوشبختانه هم‌اکنون تمهیداتی صورت‌گرفته است تا این مشکلات رفع شود. می‌توانیم این نوید را به پزشکان بدهیم که دولت در بودجه سنواتی خود، هزینه‌های طرح تحول سلامت را دیده و در برنامه ششم توسعه نیز نهاد دولت مکلف شده است که بدهی‌های تامین اجتماعی را پرداخت کند.

قطعاً در صورت وصول مطالبات تامین اجتماعی، همین مطالبات به‌عنوان منابعی تعریف خواهد شد که می‌تواند بخشی از دغدغه‌های پزشکان و مراکز درمانی را مرتفع کند. خرید راهبردی مثل راهنمای بالینی فاکتورهایی دارد که کمک می‌کند تا خدمات سلامت به شکل درستی به مردم ارائه شود؛ خیلی از مراجعات به مراکز درمانی و تشخیصی را به سمت منطقی شدن می‌برد و درواقع، منابع سلامت به سمت کسانی می‌رود که حقشان است. هم‌اکنون درصد قابل‌توجهی از منابع نظام سلامت در جاهایی هزینه می‌شود که می‌تواند نشود و  اصلاح این مشکل در زمره وظایف تولیت نظام سلامت است. قطعاً اگر جلوی این هزینه‌های غیرضروری گرفته شود، مطالبات پزشکان نیز به‌موقع پرداخت خواهد شد و آن‌ها در شرایط بهتری کار خواهند کرد.

حتی سازمان تامین اجتماعی با واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی هم هیچ مشکلی ندارد و معتقد است که باید پزشک به ‌حق و حقوق قانونی‌اش برسد، اما به‌شرط اینکه مدیریت منابع و مصارف انجام شود. در این راستا نیاز داریم که برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و راهنماهای بالینی به شکل علمی اجرا و تشکیل پرونده الکترونیک برای همه مردم جدی گرفته شود. البته در این راستا، سازمان تامین اجتماعی قدم‌های مثبتی مثل اجرای نظام ارجاع داخلی و حذف دفترچه بیمه برداشته و انتظار داریم در سایر بخش‌های نظام سلامت نیز اجرای این قوانین بالادستی اجدی گرفته شود. نظام سلامت مثل یک زنجیره به‌هم‌پیوسته است که پزشکان، نقش بسیار جدی در ارتقای خدمات آن دارند. بنابراین هرچقدر از هدررفت‌ها جلوگیری شود، به همان نسبت به سود پزشکان و بیماران خواهد بود.

 

منبع:هفته نامه آتیه نو


ارسال نظر

captcha